Simon Peres og Paven

Charles Allston Collins Convent Thoughts (detail)

Jeg er ked af pavens beslutning om at give afkald på sit pontifikat.

Dette er en unik beslutning, ligesom han er en unik og modig mand. Jeg tror anser ham for at være en fremragende og enestående åndelige leder.
 Pave Benedikt XVI har haft en enormbetydning. Han er en mand af dyb tænkning. En krop  kan ældes, men visdom ældes aldrig.

Han har et reelt engagement i fred og til menneskeheden. Han har oprigtigheden af en rigtig troende, en vis mand, der kan forstå ændringer i historien og den forståelse, at selvom vi er forskellige, bør vi ikke blive fremmede eller fjender.

I forbindelserne mellem den katolske kirke og det jødiske folk, han gjort meget. Han har givet udtryk for at, det jødiske folk er ikke ansvarlige for Jesu død, og at “det jødiske folk er vores ældre brødre”, og han sagde Gud aldrig har forladt det jødiske folk. Han besøgte Israel og den store synagoge i Rom for at udtrykke sit venskab og solidaritet med den jødiske folk. Jeg fulgtes med på ham ved hans besøg i Israel, og han var overordentlig venlig og virkelig sympatisk. Han bad for fred i Mellemøsten, som jeg og andre gør.

Han skal ikke kun blive bedømt som den administrative leder af Vatikanet, men som en åndelig leder med dybde, viden og visdom. Jeg betragter ham som en ven, jeg ønsker ham alt godt, og jeg vil holde kontakten med ham i fremtiden.

Vi skal bede i Jerusalem, at han vil genvinde sin fysiske styrke og bidrage med sin visdom, dybde og venskab til alle folk, for alle religioner.

Vi vil huske ham med respekt og påskønnelse for, hvad han gjorde.
Shimon Peres, Israels præsident

 

